Notícies

SUMAR multiplica esforços humans i organitzatius per contenir l'impacte de la COVID-19

Foto : SUMAR multiplica esforços humans i organitzatius per contenir l'impacte de la COVID-19

L'entitat ha extremat les mesures preventives i de protecció a usuaris i professionals en les cinc residències de gent gran, les dues cases d'acollida per a dones víctimes de violència masclista i els set serveis d'atenció domiciliària que gestiona

Ha ampliat el suport a altres equipaments (Espai Orpea a Girona, residència Sant Josep de Cassà de la Selva i residència d'Olesa de Montserrat) i ha adquirit 325 tests PCR i 440 tests ràpids, que s'han afegit als 300 tests PCR cedits per Dipsalut

La situació d'emergència sanitària generada per la COVID-19 està tenint importants efectes en la salut i la vida de moltes persones, especialment en els col·lectius amb un elevat grau de vulnerabilitat. En les gairebé set setmanes de confinament, SUMAR, Serveis Públics d'Acció Social a Catalunya, ha incrementat els esforços humans, tècnics i econòmics, amb l'únic objectiu de fer front a l'impacte d'aquesta pandèmia.

Des del primer moment, l'entitat ha extremat les mesures preventives i de protecció a usuaris i treballadors per evitar la propagació del virus en les cinc residències de gent gran, les dues cases d'acollida per a dones víctimes de violència masclista i els seus fills i filles, i els set serveis d'atenció domiciliària que gestiona a tot Catalunya, i alhora s'ha treballat per continuar atenent amb qualitat a tothom. Per desgràcia, no s'ha aconseguit a tots els centres. En alguna residència, la COVID-19 hi va entrar al començament de la propagació i, tot i el compromís i els ingents esforços de tots els professionals, no s'han pogut evitar defuncions.

Pel que fa als serveis d'atenció domiciliària, si bé hi ha hagut un descens voluntari d'hores d'atenció per part de persones usuàries, com a conseqüència del fet que ja disposaven del suport necessari al domicili arran de la nova situació, s'hi han incorporat nous usuaris procedents del Protocol de coordinació entre els centres de dia i els serveis d'atenció domiciliària, que va activar el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies amb l'objectiu de donar el servei a totes aquelles persones en situació de vulnerabilitat que necessitin atenció a la seva llar.

SUMAR ha hagut d'afrontar també en pocs dies i quasi immediatament l'assumpció de la gestió i el suport d'altres equipaments. Uns canvis no exempts de dificultats, que han suposat un important esforç humà i organitzatiu (moltes hores de treball, jornades molt llargues i molta mobilitat de persones per ajudar els centres que més ho necessiten), ple d'impactes emocionals i amb un risc de contagi molt elevat per als professionals d'atenció directa. Són els següents:

La gestió de l'Espai Orpea a Girona, per encàrrec del Departament de Salut i a partir de l'1 d'abril, per a persones grans provinents de tota la demarcació de Girona amb COVID-19.

El trasllat a l'Hotel Vilar Rural de Sant Hilari Sacalm de persones grans de la residència d'aquell municipi que havien donat negatiu a la prova de la COVID-19.

El suport en la gestió de la residència de gent gran d'Olesa de Montserrat, per encàrrec del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

El suport a la residència Sant Josep de Cassà de la Selva. Es va iniciar el febrer d'aquest 2020 i s'ha incrementat com a conseqüència de la COVID-19.


Implantació de les mesures de protecció necessàries

SUMAR ha comprat directament 325 tests PCR i 440 tests ràpids, que s'han afegit als 300 tests PCR cedits per Dipsalut, Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona. A més, també s'han adquirit EPI (equips de protecció individual), gel desinfectant i altres materials per als professionals en contacte amb persones infectades (mascaretes FPP2, mascaretes quirúrgiques, guants reglamentaris, bates i ulleres), i utensilis de cuina d'un sol ús per als espais on hi ha persones positives.

Tot plegat s'ha acompanyat d'un programa setmanal de desinfecció dels equipaments amb 27 accions, combinades amb desinfeccions de la Generalitat de Catalunya.


L'atenció als usuaris i als professionals

Fins a data d'avui, s'han realitzat més de tres-cents tests tant a usuaris com a treballadors que han presentat alguna simptomatologia, i es repeteixen sempre que calgui. En cas que el resultat surti positiu, s'incideix en la comunicació i l'acompanyament individual.

També s'han impulsat altres mesures, com la formació sobre la utilització d'EPI i mesures de neteja d'instal·lacions i residus, i les accions de suport emocional als professionals per part d'equips de terapeutes i psicòlegs especialitzats. A més, es proporciona allotjament als professionals de fora de Girona que s'han desplaçat a treballar a l'Espai Orpea _en algun cas, a més d'una hora i mitja del seu domicili_ i/o a aquelles persones que, per prevenció, volen romandre aïllades del seu nucli familiar.

SUMAR és una entitat pública amb participació majoritàriament de la Diputació de Girona. Creada l'any 2008, desenvolupa serveis socials de qualitat i de proximitat en el món local i ofereix solucions d'innovació, de planificació i de gestió d'equipaments i serveis als governs locals amb l'objectiu de dotar de més qualitat de vida les persones.