Notícies

Ferrmed, II Fòrum Euroasiàtic de Connectivitat i Cooperació Industrial

Foto : Ferrmed, II Fòrum Euroasiàtic de Connectivitat i Cooperació Industrial

 

El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, participa en aquest acte a Brussel·les

Per segon any consecutiu, Ferrmed organitza el Fòrum Euroasiàtic de Connectivitat i Cooperació Industrial, que ha tingut lloc aquest dimecres a Brussel·les i en què s’ha tractat sobre trens i terminals d’alta capacitat, digitalització, intercanvi de dades, cadena de blocs i enllaços intel·ligents entre la 5G i l’economia circular.
També s’hi ha tractat sobre l’abast de l’eina «Ferrmed Study of traffic and modal shift optimization in the main corridors of the EU Core Network», que s’ha començat a desenvolupar recentment amb l’objectiu de facilitar la consecució dels objectius del Llibre blanc del transport 2030, mitjançant l’actuació directa a cada estat membre.

El president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, ha assistit a l’acte, juntament amb el president de Ferrmed, Joan Amorós, i altres representants de les institucions europees implicades en l’esdeveniment.

En el II Fòrum Euroasiàtic de Connectivitat i Cooperació Industrial, que té per objectiu impulsar el desenvolupament empresarial de la xarxa ferroviària transeuropea/euroasiàtica, en particular per al transport de mercaderies, s’ha tractat de la solució de colls d’ampolla i de l’aplicació de les recomanacions i normes de referència Ferrmed. Els diferents ponents que hi han participat han tractat sobre com millorar la cadena logística mundial multimodal, amb la finalitat de facilitar la transferència del tràfic per carretera al ferrocarril, de reduir dràsticament el termini d’entrega (porta a porta), d’assegurar el compliment del transport europeu i de disminuir els costos de transport.

En les conferències pronunciades també s’han identificat els terminals multimodals estratègics de la Unió Europea i d’Euràsia en els corredors transasiàtics més importants.

Segons els organitzadors, resoldre els temes pendents de les recomanacions de referència de Ferrmed que cal implementar en les terminals estratègiques i en els diferents trams de les línies ferroviàries d’interconnexió, millorarà la fiabilitat i l’eficiència en el sistema de transport ferroviari.

Al llarg d’aquest Fòrum, gràcies a acords i consultes anteriors amb altres organitzacions clau (com Unió Internacional de Ferrocarrils (UIC); Organització per a la Cooperació entre Ferrocarrils (OSJD); Consell Coordinador sobre Transport Transiberià (CCTT); Confederació Europea del Ferrocarril (CER); Asociació Europea de Transport Ferroviari de Mercaderies (ERFA); el programa de la Unió Europea SHIFT2RAIL; Unió Internacional de Transport Combinat Carretera-Ferrocarril (UIRR); Comissió Econòmica de les Nacions Unides per Europa (UNECE);  etc.) s’analitzen i es proposen a la Comissió Europea els plans d’acció de millora dels estats membres de la Unió Europea, Xina, la Federació Russa i altres països de la Comunitat d’Estats Independents.

Concretament, es treballen els plans d’acció adequats per arribar als objectius de la Comissió Europea que estableixen que per al 2023 el 30 % del transport de mercaderies per carretera de més de 300 km es traslladi al transport ferroviari o fluvial en corredors principals de la xarxa bàsica de la Unió Europea. I es presenta un sistema circular de transport de mercaderies en una xarxa selectiva.

 

Informació Ferrmed
És una associació internacional de caràcter multisectorial i un grup de pressió, liderat des de Catalunya, que té com a objectiu principal l’impuls d’un gran eix ferroviari de mercaderies que ha d’unir el sud i el nord d’Europa per tal de contribuir a la millora de la competitivitat de les empreses europees, l'obtenció d'una millor connexió dels ports i aeroports amb el rerepaís, la promoció d’un gran eix ferroviari de mercaderies Escandinàvia-Rin-Roine-Mediterrani Occidental, la consolidació dels principals vectors de progrés a la Unió Europea i els seus països veïns i el desenvolupament sostenible mitjançant la reducció de la contaminació i l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.

L’associació amb seu a Brussel•les té uns cent cinquanta membres: empreses, cambres de comerç, ports, companyies ferroviàries, universitats, etc.