Notícies

Inauguració de les dependències de XALOC

Foto : Autoria: E. Kelele

El president de la Diputació en funcions descobreix una placa commemorativa de la inauguració de l'edifici

Aquest dijous s'ha inaugurat  la seu de XALOC, a l'avinguda de Sant Francesc cantonada amb l'avinguda de Jaume I, de Girona, després de finalitzar les obres de rehabilitació de l'edifici.

Han presidit l'acte el president de la Diputació de Girona en funcions, Miquel Noguer; el president delegat de l'organisme autònom XALOC i diputat en funcions, Jordi Camps, i el gerent de XALOC, José Manuel Rosón. També hi han assistit els treballadors tant de XALOC com del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, que ocupen una de les plantes de l'edifici.

Les obres, finalitzades el desembre del 2018, han tingut una durada de vuit anys i han passat per diferents fases.

Història
La seu de XALOC (Xarxa Local de Municipis), organisme autònom de la Diputació de Girona, es va establir l'any 2006 a la primera planta de l'edifici d'oficines del número 29 de l'avinguda de Sant Francesc de Girona.
Preveient l'expansió de l'organisme autònom, la Diputació, després d'adquirir la propietat de la major part de les sis plantes de l'edifici, l'any 2010 va formalitzar un conveni amb la propietat dels baixos per construir-hi un cos vertical de comunicació i evacuació general al fons del pati interior, amb una sortida al passatge públic situat a l'extrem.

En aquell context, al Servei d'Arquitectura de la institució se li va encarregar la redacció d'un projecte de rehabilitació general de l'immoble. L'edifici, amb més de cinquanta anys, havia arribat a una situació d'obsolescència tècnica i desajust normatiu que feia aconsellable, si no imprescindible, actuar-hi amb profunditat per posar-lo al dia en tots els aspectes

Així, l'objectiu es va concretar en l'adequació de les quatre plantes superiors per a ús administratiu i en la resolució dels greus problemes d'evacuació i accessibilitat que presentava. Tot i això, hi havia el condicionant de no afectar la continuïtat de l'activitat de XALOC en la zona que ocupava de l'edifici, a més del requeriment de deixar els elements generals a punt per facilitar l'adequació posterior de la primera i la segona planta, no menys necessària, en el moment en què les circumstàncies ho fessin possible i oportú.

Malgrat la unitat i la coherència del projecte de rehabilitació general, el manteniment de l'activitat de XALOC va obligar a executar les obres en dues fases separades, objecte de contractes i llicències municipals d'obra independents.

La primera fase (2012-2013) va compatibilitzar l'adequació de les quatre plantes superiors amb l'ampliació per al cos d'evacuació general al passatge, i la segona fase (2014-2015) va abordar la reforma del nucli d'accés principal per l'avinguda de Sant Francesc, a fi de fer accessible l'edifici, i la construcció de nous lavabos per a totes les plantes.

L'any 2016, coincidint amb l'ampliació de les activitats de l'organisme autònom, es va iniciar el projecte de rehabilitació de les plantes restants per a ús administratiu. Aquestes obres formaven part d'una tercera fase d'intervenció en l'immoble i es van iniciar el gener del 2018 i van acabar a final del mateix any.

Miquel Noguer ha destacat que «inaugurem aquestes dependències amb la voluntat i l'empenta dels organismes i de la mateixa institució per garantir bons serveis de proximitat i per tenir uns bons equipaments públics. Volem optimitzar espais per treure'n el màxim profit perquè tothom hi pugui accedir i els pugui utilitzar». Seguidament, ha donat l'enhorabona a totes les persones que ho han fet possible.


Més informació:

·    Cost de les obres

Fase 1 del projecte d'adequació de les quatre plantes d'oficines i espais comuns, amb l'ampliació per al nucli d'evacuació.
Data d'inici: 29 de desembre de 2011. Data de finalització: agost de 2013.
Pressupost final: 1.676.023,69 €     .

Fase 2 del projecte de reforma del nucli d'accés principal i lavabos.
Data d'inici: 28 de gener de 2014. Data de finalització: octubre de 2015.
Pressupost final 955.684,98 €     .

Fase 3 del projecte d'adequació de la primera i la segona planta.
Data d'inici: 2 de gener de 2018. Data de finalització: desembre de 2018.
Pressupost final: 866.961,72 €     .

Despesa total: 3.498.670,39 €     .


·    Servei d'Arquitectura

Redacció dels projectes i direcció facultativa de les obres de l'edifici:

-    Jordi Roca, arquitecte.
-    Josep Maria Fina, arquitecte.
-    Montserrat Roura, arquitecta tècnica.
-    Equip de delineants del Servei.