Notícies

Som Cultura 2018 proposa cinquanta activitats genuïnes al novembre per descobrir l'oferta cultural, patrimonial i d'espectacles de les comarques gironines

Foto : Som Cultura 2018 proposa cinquanta activitats genuïnes al novembre per descobrir l'oferta cultural, patrimonial i d'espe
Cinquanta-una propostes culturals agrupades en quatre eixos temàtics s'ofereixen durant els caps de setmana de novembre amb motiu de la tercera edició del Som Cultura, campanya promocional impulsada pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona.

Una jornada a Figueres per descobrir la infantesa de Salvador Dalí, una marató de tallers infantils dels museus gironins a Sant Feliu de Guíxols i una trobada d'instagramers a la Fortalesa de Sant Julià de Ramis són una mostra de les activitats de l'edició.

La programació incorpora activitats inclusives per a tots els públics, com una visita guiada adaptada per a persones amb problemes relacionats amb l'Alzheimer i una visita per a persones amb discapacitat visual al jaciment d'Ullastret.
Aquest matí a Girona s'ha presentat Som Cultura, el mes de les experiències culturals a la Costa Brava i el Pirineu de Girona, a càrrec de Jaume Dulsat, vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, i Ramon Buxó, director del Museu d'Arqueologia de Catalunya a Girona i coordinador de la Xarxa de Museus de les comarques gironines.

Enguany Som Cultura arriba a la seva tercera edició amb una cinquantena de propostes genuïnes ofertes per les entitats i empreses associades al Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. Continuant amb la commemoració de l'Any del Turisme Cultural, el festival ofereix una selecció d'activitats especials per descobrir l'àmplia oferta cultural, patrimonial i d'espectacles de les comarques gironines.

Mantenint la tendència de l'any passat, els organitzadors han treballat en la confecció d'activitats atractives i de qualitat adreçades als usuaris, alhora que han creat propostes combinades. D'una banda, Som Cultura presenta les propostes estructurades geogràficament: els dies 3 i 4 de novembres, a les comarques de l'Alt Empordà i el Baix Empordà; els dies 10 i 11 de novembre, a les comarques del Pla de l'Estany i la Garrotxa; els dies 17 i 18 de novembre, a les comarques del Ripollès i la Cerdanya, i els dies 24 i 25 de novembre, al Gironès i la Selva. D'altra banda, el festival també es presenta agrupat en quatre blocs: visites per descobrir el patrimoni; visites teatralitzades; música i art als museus, i, finalment, activitats inclusives.

Entre les propostes més destacades de la programació Som Cultura 2018 hi ha la que permet descobrir la infantesa del pintor Salvador Dalí a Figueres i que coorganitzen els museus de la ciutat: Teatre-Museu Dalí, Museu del Joguet de Catalunya i Museu de l'Empordà. També destaca la reedició de la proposta «Els museus surten al carrer!», que reuneix una quinzena d'equipaments de la Xarxa de Museus de les Comarques Gironines, els quals programen tallers infantils durant tot un matí a Sant Feliu de Guíxols. És novetat també en el festival la proposta de descobrir el nou equipament cultural de la Fortalesa de Sant Julià de Ramis, composta pel D'Or Museum i l'espai Quim Hereu, entre d'altres, a través de la trobada d'instagramers #InstaCultura.

Som Cultura: música i arts als museus De la marca Costa Brava Girona Festivals, que aglutina una trentena de festivals del territori, sorgeixen propostes musicals combinades com el concert de Lídia Pujol al monestir de Sant Miquel de Cruïlles, amb una visita guiada a l'espai i un tast de productes empordanesos a càrrec d'Ítaca, el Consell Comarcal del Baix Empordà i l'Ajuntament de la localitat; l'actuació del grup Les Anxovetes a l'Alfolí de la Sal, de l'Escala, amb una visita al remodelat cementiri mariner del municipi, organitzada per PortalBlau i l'Ajuntament de l'Escala; l'espectacle de Gespa Teatre amb el Festival Amb So de Cobla, que té lloc al Museu de la Pesca de Palamós, i amb lectures dramatitzades, cançons i música de cobla amb so de mar, i la celebració del Festival Càntut, a Cassà de la Selva.
Som Cultura: visites teatralitzades Així mateix, es presenten nombroses visites guiades per descobrir la història de les comarques gironines. Una de les més singulars és la proposta «La guerra de l'arròs», que inclou un recorregut pels carrers i palaus de Torroella de Montgrí a fi de conèixer la història del conreu de l'arròs, i finalitza amb un menú gastronòmic al restaurant del Palau Lo Mirador. A Empúries, grans i petits podran apropar-se a les tècniques culinàries de la gastronomia en el món antic amb una visita a la ciutat grecoromana seguida d'una activitat d'elaboració de tres plats romans, que els visitants podran degustar com a aperitiu. Es destaquen també les visites guiades «El glamour dels anys seixanta a Begur i Llafranc», «Comerços històrics i emblemàtics», a Girona, o
la proposta «Els vermuts nòrdics dels romans», al Museu Espai Ceretània de Bolvir de Cerdanya. També es faran visites teatrals: «Les noces de Vilabertran», a Vilabertran; «Tot per un ral», al Museu de Terracota de la Bisbal d'Empordà, o «Llegendari. Despertant els mites», al Museu Etnogràfic de Ripoll.

Som Cultura: activitats inclusives

Finalment, la programació presenta diverses activitats inclusives per apropar la cultura a col·lectius de persones amb discapacitat. En destaquen la visita al monestir de Sant Pere de Galligants de Girona, adaptada a les persones amb problemes relacionats amb l'Alzheimer i als seus cuidadors, o la visita al jaciment iber d'Ullastret per a persones amb diversitat funcional visual.
La campanya promocional Som Cultura pretén estimular l'interès i el consum cultural de locals i visitants durant la tardor i fomentar la creació de productes turístics innovadors i atractius que permetin donar a conèixer el territori en clau cultural, des de recursos monumentals i patrimonials fins a manifestacions tradicionals, populars i d'identitat.
Som Cultura esdevé una plataforma per a l'experimentació de nous productes i projectes majoritàriament associatius entre els diversos agents que formen part del Club de Màrqueting Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. Es planteja posar a l'abast dels agents culturals eines turístiques que donin major visibilitat a les propostes sorgides.

Les reserves a les activitats del Som Cultura 2018 es poden tramitar a través del web http://somcultura.com/.