Notícies

Miquel Noguer destaca el valor gastronòmic dels productes distingits amb el segell Girona Excel·lent 2018

Foto : Miquel Noguer destaca el valor gastronòmic dels productes distingits amb el segell Girona Excel·lent 2018
Setanta productes de quaranta-sis empreses han rebut avui els segells Girona Excel·lent 2018-2019

La Diputació ha entregat aquest vespre els segells Girona Excel·lent 2018-2019, que inclouen setanta productes de quaranta-sis empreses que han estat escollits, d'entre 292 mostres, per cinquanta especialistes en dotze tastos a cegues. Aquestes empreses lluiran durant dos anys el segell que distingeix la qualitat agroalimentària gironina. A l'acte hi han assistit Miquel Noguer, vicepresident primer de la Diputació de Girona, i Josep Antoni Frias, diputat de Promoció Econòmica de la corporació, a més dels premiats i els tastadors d'enguany.

Miquel Noguer ha destacat que «la Diputació és una col·laboradora dels productors i restauradors de la demarcació, i amb el segell Girona Excel·lent pretén cercar l'excel·lència en els diferents productes agroalimentaris de les nostres comarques, amb la finalitat de donar-los suport i posar en relleu la gran qualitat de la tradició i de la innovació del sector agroalimentari gironí». A més, segons ha explicat, «els segells Girona Excel·lent reconeixen la feina ben feta de les empreses». Entre els objectius d'aquests segells hi ha la voluntat d'enfortir el teixit empresarial de productes alimentaris locals i de qualitat de les comarques gironines, ajudar els productors locals i facilitar al consumidor la tria de productes de proximitat, per tal de contribuir a generar confiança mútua. És a dir, «entre tots, fer economia local».

Durant la seva intervenció, Miquel Noguer ha fet un reconeixement a la feina dels empresaris: «Ells són els que estan aconseguint fer evolucionar els seus productes apostant amb valentia per la innovació, sense perdre mai de vista la tradició. La grandesa del territori queda palesa en l'excel·lència dels productes que presentem any rere any, però gràcies a l'empenta empresarial hi estem sumant una diversitat que ens distingeix i ens situa en una molt bona posició».

Noguer també ha destacat la gran feina duta a terme pels tres directors de tast d'enguany: Salvador Garcia Arbós, Pep Nogué i, en l'apartat dels vins, Agustí Ensesa: «El coneixement i l'experiència d'aquestes persones determinen la qualitat i el nivell dels productes». Finalment ha agrait la col·laboració de totes les persones que hi han participat, i especialment a aquells que ho han fet activament, com: DO Empordà, el Gremi d'Elaboradors de Cervesa Artesana i el Gremi de Carnissers i Xarcuters Artesans de les Comarques de Girona.

Totes les empreses i artesans que presenten els seus productes per obtenir el segell de qualitat Girona Excel·lent han d'acreditar que estan establerts de manera permanent a les comarques gironines i que tot el procés d'elaboració dels productes es fa a la demarcació. Durant els mesos de maig i juny passats, els jurats van fer dotze tastos a cegues, de 292 mostres presentades, un per cada família de productes que estableix el segell Girona Excel·lent: aigües minerals, anxoves, arrossos, begudes locals, cafès, conserves, embotits, foie-gras, galetes, làctics, oli d'oliva, vins i vins dolços.

En aquesta tercera edició hi ha hagut set subcategories que han quedat desertes. Es tracta de licors, cerveses negres, cafès torrats per a cafè de filtre i cafè de càpsules; en embotits, llonganisses i botifarres negres; quant a galetes, carquinyols; en làctics, els durs de cabra, els de cabra tous i àcids, i els tupins i blaus, i en la categoria de vi, l'escumós.

Segell de qualitat agroalimentària Girona Excel·lent
Un dels grans objectius del segell Girona Excel·lent és establir un espai de relació estable, fomentar activitats i promocions dels sectors adherits al segell, elaborar un mapa específic del sector agroalimentari del territori gironí i donar suport per a la prospecció de les necessitats de les empreses de les comarques gironines. Tenint en compte l'alt nivell i el prestigi de la gastronomia gironina, cal aprofitar els productes propis del territori, la seva innovació i el seu desenvolupament per promocionar la marca, donar-li valor i reforçar la identitat pròpia dels productes agroalimentaris de les comarques de Girona. Es tracta d'uns objectius que el Girona Excel·lent ha defensat i ha manifestat des de la primera convocatòria.

Els tastadors
Els tastadors són les persones encarregades d'avaluar, mitjançant els tasts a cegues, els productes escollits per lluir el segell Girona Excel·lent. Cada tast ha estat format per un jurat de cinc membres especialistes de cada àmbit i de diferents sectors: cuiners o sommeliers d'establiments reconeguts en l'àmbit per a cada família de productes que estableix el Girona Excel·lent: professionals de l'hostaleria, tècnics i especialistes gastronòmics, periodistes gastronòmics, professionals del sector del comerç i dels serveis relacionats amb el sector agroalimentari o professors d'escoles d'hostaleria.

Els espais de tast
Enguany els tasts han tingut lloc en diferents espais de les comarques gironines. En concret a Domus Sent Sovi, d'Hostalric; a l'IRTA, a Monells; al FOODLAB, a Riudellots de la Selva; a l'Escola d'Hostaleria i Turisme de Girona, i a l'Aula Gastronòmica de l'Empordà, a Vall-llobrega. Girona Excel·lent ha pogut comptar amb aquests espais gastronòmics, els responsables dels quals han mostrat una gran col·laboració i implicació en tot el procés de decisió en els segells de l'edició 2018-2019. Tots aquests espais són equipaments de gran nivell i realitzen una gran tasca en la promoció, formació i professionalització del sector de la gastronomia de les nostres comarques.

El premi
El segell Girona Excel·lent no té dotació econòmica. Les empreses responsables dels productes seleccionats en aquesta convocatòria podran beneficiar-se del programa Girona Excel·lent durant 24 mesos. Aquest programa inclou els serveis següents: en primer lloc, la utilització de la marca Girona Excel·lent - Segell de Qualitat Agroalimentària a tots els suports gràfics i comercials dels productes seleccionats. En segon lloc, un programa de promoció i difusió generals: aparició als materials divulgatius, campanyes de comunicació i publicitat, campanyes de comunicació en línia (web i xarxes socials), participació a fires i a esdeveniments especialitzats, promocions i reportatges a mitjans de comunicació, entre altres serveis. En tercer lloc, serveis a l'empresa pel que fa a accions de promoció comercial al mercat nacional i internacional, formació específica en la iniciació a l'exportació, servei d'assessorament empresarial i treball en xarxa empresarial, entre d'altres.