Notícies

La Diputació de Girona presenta amb la Diputació de Lleida i el Servei Meteorològic de Catalunya la campanya «Plega/Caça la pedra»

Foto : La Diputació de Girona presenta amb la Diputació de Lleida i el Servei Meteorològic de Catalunya la campanya «Plega/Caça
Avui al matí s'ha presentat la segona edició de la campanya «Plega/Caça la pedra». L'acte ha comptat amb la presència de Pere Vila, president de la Diputació de Girona; Joan Reñé, president de la Diputació de Lleida, i Oriol Puig, director del Servei Meteorològic de Catalunya (SMC).

El passat març del 2017 es va signar un conveni de col·laboració entre les diputacions de Girona i Lleida i el Servei Meteorològic de Catalunya per millorar el coneixement en temps real de les tempestes de pedra i calamarsa a les zones de màxim impacte sobre els cultius de fruita dolça de Lleida i Girona.

Pere Vila ha volgut destacar que els indicadors estadístics posen de manifest la importància del cultiu de la pomera a Catalunya, on es conrea des de principis de segle, i històricament destaca la província de Lleida com a principal territori productor. Girona, amb una superfície de 2.503 hectàrees i una producció de 106.733 tones, és la segona província productora. Amb aquesta campanya s'ha pretès dur a terme un conjunt d'actuacions destinades a conèixer més bé les tempestes que van acompanyades de precipitació en forma de pedra i calamarsa. «Queda palesa la importància de la contribució ciutadana per millorar el coneixement d'aquest fenomen tan local», ha afirmat el president de la Diputació de Girona.

Els resultats del 2017 han permès millorar la predicció del temps sever

Com a valoració de la campanya del 2017 s'ha pogut detectar un augment notable del nombre d'observacions, les quals han permès construir una base de dades de temps sever més consistent. També s'ha aconseguit motivar la ciutadania per fomentar la seva participació en la transmissió de dades d'observacions de precipitacions de pedra i així conèixer més bé la distribució, el comportament i la tipologia de les pedregades. Finalment, s'ha pogut fer un seguiment de l'eina Lightning Jump (eina de fenòmens meteorològics adversos) i se l'ha pogut validar com a predictora de temps sever.

L'èxit de la campanya de l'any passat, com a eina institucional de proximitat al ciutadà, ha fet que les diputacions hi segueixin col·laborant durant aquest 2018. Aquesta segona edició de la campanya s'iniciarà el 19 de març a les comarques de Lleida i Girona.