Notícies

La Diputació de Girona doblarà la seva xarxa viària

Foto : La Diputació de Girona doblarà la seva xarxa viària

La Diputació de Girona gairebé doblarà el nombre de quilòmetres de carreteres locals que gestiona, que passaran de 680 a 1.220. Aquest increment és fruit de la implantació del Pla de Carreteres Locals de les Comarques Gironines, que actualment està pendent del vistiplau de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya. Amb el desenvolupament del Pla, que tindrà una durada de 24 anys, l'ens supramunicipal assumirà el traspàs de 300 km de titularitat municipal i 240 km de carreteres autonòmiques.

El Pla té com a objectiu oferir a la ciutadania una xarxa de carreteres locals equilibrada i coherent amb les necessitats del territori. Estan previstos un conjunt de projectes i inversions que van des del condicionament general (drenatge, pavimentació, senyalització, instal·lació de barreres de seguretat, marcació de punts quilomètrics) fins a actuacions específiques per necessitats determinades, com ara la construcció i eixamplament de ponts i corbes. Totes aquestes intervencions, a més d'incrementar la seguretat viària, revertiran positivament en l'adequació a requeriments ambientals, l'accessibilitat, la vertebració del territori i l'equitat entre nuclis urbans similars.

Un ajut als ajuntaments

Amb els traspàs de 300 km de carreteres de titularitat municipal a la Diputació, els consistoris gironins podran estalviar-se els costos del manteniment i la responsabilitat sobre les vies. Això suposarà un alleugeriment financer per als ajuntaments, que podran dedicar aquests recursos econòmics a altres serveis. De moment, la Diputació, a l'espera que la Generalitat aprovi el Pla, ja ha iniciat els tràmits per portar a terme els tretze primers projectes, que són:

Camí d'Empuriabrava a Castelló d'Empúries (Alt Empordà). Cost: 251.160 €. Longitud: 1.800 m.
Camí de Santa Cristina d'Aro a Castell d'Aro (Baix Empordà). Cost: 225.150 €. Longitud: 1.900 m.
Camí de la C-31 a Fortià (Alt Empordà). Cost: 344.760 €. Longitud: 3.380 m.
Camí de Salt a Vilablareix (Gironès). Cost: 243.600 €. Longitud: 580 m.
Camí de la C-31 a Vall-llobrega (Baix Empordà). Cost: 68.985 €. Longitud: 730 m.
Camí de l'estació d'esquí de la Molina a la Molina (Cerdanya). Cost: 568.965 €. Longitud: 4.570 m.
Camí de la C-65 a Santa Cristina d'Aro (Baix Empordà). Cost: 452.020 €. Longitud: 1.480m.
Camí de Santa Llogaia a les Forques (Alt Empordà). Cost: 86.400 €. Longitud: 900 m.
Camí de la C-31 al Far d'Empordà (Alt Empordà). Cost: 210.300 €. Longitud: 2.560 m.
Camí de Sarrià de Ter al golf de Girona (Gironès). Cost: 107.100 €. Longitud: 1.190 m.
Camí de la GI-643 a Gualta (Baix Empordà). Cost: 67.200 €. Longitud: 700 m.
Camí de la GI-555 a Vallcanera Parc (la Selva). Cost: 671.700 €. Longitud: 1.850 m.
Camí de la C-31 al Mas Pinell (Baix Empordà). Cost: 1.750.945 €. Longitud: 4.170 m.

Un Pla que fa anys que es gesta

El 2006 es va aprovar el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC) i dos anys més tard la Llei 11/2008, de modificació de la Llei de carreteres. L'any següent, l'abril del 2009, la Diputació i la Generalitat van signar un conveni segons el qual l'ens supramunicipal assumiria la totalitat de les carreteres locals i la Generalitat les carreteres comarcals. També va ser l'any en el qual va néixer el Pla de Carreteres Locals de les Comarques Gironines, que va ser aprovat inicialment pel ple de la Diputació el 19 d'abril del 2011 i definitivament (després del període d'exposició i d'al·legacions), el 18 de juliol del 2012. Ara, només falta que l’aprovi la Conselleria del Territori i Sostenibilitat de la Generalitat per iniciar-ne la implementació, que durarà 24 anys.

Podeu consultar el Pla complet.