Notícies

Finalitzada l'obra d'adequació de la via verda al costat de la C-63, al Pasteral, una solució a les destrosses del temporal Gloria

Foto : Fotos: Consorci de les Vies Verdes de Girona

Aquesta és la darrera obra de reparació dels nombrosos efectes que el temporal de gener del 2020 va causar a les vies verdes gironines

Fa pocs dies han finalitzat les obres d'adequació de la via verda a la zona del Pasteral, un dels trams de via verda més malmès a causa del temporal de pluja i neu que va afectar la major part de les comarques gironines a finals de gener de 2020. Els treballs han consistit a adequar el voral de la C-63 per al pas de bicicletes i vianants i eliminar el pas a nivell que existia per creuar la carretera. 

Aquest matí, a les 10 h, al nou tram de via verda del Pasteral, el president del Consorci de les Vies Verdes de Girona, Eduard Llorà, ha presentat les tasques de millora dutes a terme en aquest punt, juntament amb l'alcaldessa d'Amer, Maria Rosa Vila; l'alcalde de la Cellera de Ter, Xavier Boïgues, i el director dels Serveis Territorials de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya a Girona, Pere Saló.

Ha obert l'acte l'alcaldessa d'Amer, que ha celebrat la ràpida coordinació del Consorci i la Diputació en unes obres tan necessàries, i ha recordat la importància de les vies verdes per la promoció turística en els municipis d'interior. 

El president del Consorci de les Vies Verdes de Girona ha afirmat que "el concert de les administracions públiques ha funcionat molt bé, i hi ha hagut bona entesa entre el Servei Territorial de Carreteres i Vies Verdes per trobar una solució tècnica" a la desaparició de la plataforma de la via al Pasteral. A més, Eduard Llorà ha apuntat la importància d'eliminar el pas a nivell al costat del riu i ha recalcat que "la natura és molt sàvia i hem d'escoltar-la. Tenim l'obligació de preparar-nos pels efectes de les tempestes, que poden afectar el territori cada cop més sovint". 

En aquest mateix sentit també s'ha manifestat el director dels Serveis Territorials de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat a Girona: "Aquesta és una obra executada amb criteris del segle XXI, tenint en compte les conseqüències del canvi climàtic". Saló ha recalcat que "les vies verdes atorguen seguretat i projecció econòmica al territori", i que per això és molt important la "bona entesa entre el Servei Territorial de Carreteres i Vies Verdes per acordar solucions tècniques".

L'actuació

L'obra s'ha executat íntegrament al terme municipal d'Amer però, per proximitat, la Cellera de Ter també n'és beneficiària. Per eixamplar el voral de la carretera s'han canalitzat les aigües per sota del ferm formigonat i ha calgut retallar i estabilitzar el talús de la muntanya amb una malla de triple torsió per evitar que caiguin roques, pedres i sorra a la via verda. Per assegurar la separació amb la carretera, que es fa amb la bionda de la mateixa carretera, i millorar la seguretat dels usuaris, s'han cobert les arestes metàl·liques amb uns protectors de plàstic.

La contenció del talús de roca s'ha realitzat majoritàriament amb malla de triple torsió, metàl·lica, i en alguns trams s'ha reforçat amb geomalla, una estructura amb filaments de plàstic, més espessa, que evita que les pedres i la sorra caiguin a la via verda i que permet que creixi la vegetació. 

Aprofitant la intervenció, s'ha ordenat tota la zona de l'aparcament a tocar del riu, creant un tram de carril bici que no existia i senyalitzant el pas a nivell de la C-152A. L'actuació al Pasteral s'ha realitzat dut a terme en dues fases: una primera, el juny del 2020, per un import de 131.233,80 euros, i la segona, finalitzada al novembre, per un import de 37.394,54 euros.

Reparacions extraordinàries en vies verdes pels efectes del temporal Gloria

Amb aquesta obra finalitzen les reparacions extraordinàries que el Consorci de les Vies Verdes de Girona va haver de realitzar a causa de l'acumulació d'aigua que el temporal Gloria va deixar entre els dies 21 i 23 de gener de 2020 i a causa també del desbordament del riu Ter el dia 24. El conjunt de les actuacions va representar un cost d'1.150.000 euros, que va assumir íntegrament la Diputació de Girona. Les afectacions principals es van centrar en la Ruta del Carrilet, concretament entre Amer, la Cellera de Ter i Anglès. Reconstruir el pont d'Anglès - la Cellera de Ter, que va col·lapsar pel trencament d'un pilar, va tenir un cost de 550.000 euros, i refer la plataforma de la via al Pasteral, desapareguda per les inundacions, ha pujat gairebé a 169.000 euros.