Notícies

Presentació de l'estudi sobre el cens de les companyies de teatre amateur a les comarques gironines

Foto : Foto: Eddy Kelele

Les companyies de teatre amateur gironines seran més visibles a partir d'ara gràcies a l'estudi que ha promogut la Diputació de Girona i que es va presentar dissabte passat a l'aula magna de la Casa de Cultura de Girona.

El treball, produït pel Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG), amb el suport de l'Associació Teatral Amateur Gironina, es va presentar durant una taula-debat (a la qual han assistit un gran nombre de companyies de teatre amateur gironines), formada pel vicepresident de la Diputació, Xavier Soy; per Dani Sancho, president de l'Associació Teatral Amateur Gironina, per Montserrat Sànchez, tècnica en gestió i màrqueting i encarregada del projecte, i pel director del FITAG Martí Peraferrer.

L'objectiu principal del treball ha estat analitzar el panorama de teatre amateur de les comarques gironines, estudiar el moviment social i cultural que genera i aportar dades objectives que permetin conèixer millor el sector. La Diputació de Girona vol que aquest treball sigui una eina útil per al desenvolupament i la dinamització del teatre amateur i que les dades que aporti ajudin a identificar quines són les seves potencialitats. El mateix dissabte l’estudi ja va donar els seus primers fruits amb el compromís, per part de la Diputació de Girona, de reimpulsar una nova campanya de teatre amateur.

L’estudi sobre el cens. L'estudi s'ha dut a terme durant aquests darrers quatre mesos, i ha consistit en una recopilació de dades sobre les característiques internes d'aquest sector. La primera fase del projecte s'ha centrat en la identificació de les companyies de teatre amateur gironines. En total, s'han pogut localitzar 176 grups, ubicats a 79 municipis. La segona fase ha estat l'elaboració de l'estudi pròpiament dit, al qual han participat 62 companyies, i que ha consistit en l'elaboració d'una enquesta exhaustiva composta de diferents àmbits com ara: any de creació del grup, nombre de persones que el formen, edats, composició dels grups, nombre d'obres teatrals realitzades, funcionament intern, nombre d'actuacions per obra, tipus de difusió que fan, suport financer que tenen, infraestructures de què disposen, etc.

La intervenció que Montserrat Sànchez va fer durant la taula-debat es va centrar en anunciar les dades més significatives del projecte (que són desglossades en el dossier de premsa adjunt), com ara: que entre els integrants del grup no hi ha cap franja d’edat que destaqui especialment; que la majoria de les companyies (un 76 %) tenen un director estable i que el 89 % dels tècnics que hi treballen són voluntaris; que més de la meitat només fa una obra a l’any (en molts casos, Els Pastorets, per Nadal) i, en canvi, un 61 % treballa en textos de creació pròpia; o que les 62 companyies que han participat a l’estudi representen 37 municipis gironins, els quals, entre tots, disposen de 35 sales.

Sànchez també va anar desgranant algunes consideracions aportades a l’estudi pels grups de teatre amateur, que es van analitzar en profunditat durant la taula-debat i a les quals el vicepresident de la Diputació de Girona, Xavier Soy, va donar resposta.

Impuls a una nova campanya de teatre amateur. El punt més destacat de la jornada va ser el compromís que Xavier Soy va adquirir “de fer costat d’una manera més decidida al teatre amateur de les comarques gironines” impulsant una nova campanya basada en la recuperació i millora de la fórmula creada amb els antics projectes T de Teatre i Visionat que també eren organitzats la Diputació de Girona.

De fet, aquesta és una de les demandes més sol·licitades per les companyies en aquest estudi, ja que reconeixen l’empenta que representa per a elles poder participar en aquest tipus de circuits teatrals i que el seu treball pugui donar-se conèixer arreu.

El projecte es desenvoluparia amb la col·laboració de l’Associació Teatral Amateur Gironina i sota el paraigües del FITAG, amb la possibilitat que algunes de les companyies que hi participessin poguessin formar part també del Festival.

A més, Soy va plantejar la idea des de dos àmbits diferenciats: el didàctic i el pedagògic, dins el qual també hi hauria el centre de formació teatral El Galliner. Es tracta –va dir– “de promoure el teatre amateur més enllà del poble on es fa i, alhora, de donar l’oportunitat al sector de formar-se”. Per això està previst que la Diputació signi un conveni amb El Galliner per oferir formació teatral a tots els grups de teatre amateur que ho demanin.

Soy va explicar que tots els grups hi podran participar, que un jurat seleccionarà una quinzena de grups per tal que formin part del circuit i que la Diputació subvencionarà amb 600 € cada actuació (amb un màxim de 3 actuacions per grup).
 
Altres temes. L’estudi també ha posat sobre la taula alguns altres temes de debat com ara les infraestructures (moltes de les companyies no tenen espais per assajar o guardar material) o les dificultats tècniques (molts d’ells tenen dificultats per a la realització i mobilitat de l’espectacle) i pressupostàries. De tots aquests punts, en destaca la idea de crear un banc d'equipaments tècnics i d'escenografia comú per demarcació.

Finalment, també s’ha fet palès l'altruisme com un dels principals motors del sector, i s’ha destacat la importància que les companyies donen a les ajudes i subvencions que poden rebre d'administracions públiques com ara l'Ajuntament i la Diputació de Girona.