Notícies

El Servei Local de Teleassistència podrà atendre fins a cinc nous usuaris diaris

Foto : FOTO: Miquel Millan

El Servei Local de Teleassistència podrà donar d’alta cinc nous usuaris diaris, i creixerà en 1.030 aparells durant aquest 2014. La teleassistència també estarà més preparada, gràcies a una guia de coordinació amb els Mossos d’Esquadra, com a mecanisme de resposta davant situacions d’emergència (robatoris, incendis, catàstrofes...) i preventives (estafes, incidències meteorològiques...).

Aquestes són dues de les principals línies de treball del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Girona, que avui ha presentat la memòria de l’any 2013 i els principals reptes pel 2014. Durant el darrer exercici, el Servei ha atès cinc-cents usuaris nous i ha clos l’any donant cobertura al 5,12 % de la població de més de 65 anys de les comarques gironines (5.604 persones ateses).

Des que es va posar en funcionament, el 2008, el Servei ha atès un total de 8.846 persones, amb una mitjana de 4 usuaris nous cada dia durant el 2013, i amb un cost d’1.061.472,55 euros aquest darrer any. D’aquests diners, la Diputació n’ha aportat el 41,25 %, mentre que els ajuntaments i els consells comarcals n’han posat el 20,10 %, i els usuaris, el 38,65 % restants, a raó de 6,32 euros al mes.

Durant el 2013, el Centre d’Atenció del Servei Local de Teleassistència ha atès 162.035 trucades, i, fruit d’aquestes, s’han gestionat 4.097 emergències (en són 565 més que el 2012), de les quals més de la meitat (el 57,48 %) han estat sanitàries, i la resta, de caire social.

El president de la Diputació, Joan Giraut, en el decurs de la presentació, ha destacat, d’una banda, els usos nous que té la teleassistència com a mecanisme de seguretat a les llars, i, de l’altra, que només durant el mes de gener el Servei ha permès evitar dos robatoris —l’un a Bescanó i l’altre a Figueres. A més, la teleassistència ha detectat casos d’estafa o de suplantació d’identitat a Campdevànol i a Figueres.

Giraut ha explicat, també, que un dels reptes d’aquest 2014 és “millorar els mecanismes de seguiment de les persones usuàries amb més factors de risc”. Amb aquest objectiu, es preveu “incorporar al sistema detectors de teleassistència avançada, com ara dispositius que avisin en cas de caigudes, de foc o de gas”. I perquè el servei sigui més efectiu, ha explicat el president, “s’està fent una revisió dels factors de vulnerabilitat de les persones usuàries, tenint en compte les característiques de la llar, la mobilitat de les persones...”.

En la mateixa presentació, el vicepresident i president de l’Àrea de Cooperació Cultural, Local i d’Acció Social, Xavier Soy, ha desglossat els recursos que es van mobilitzar per les emergències ateses durant el 2013, i ha manifestat que l’objectiu final no és cap altre “que ser una mà amiga per a la gent gran que es troba sola”.