Notícies

Presentació de les noves millores del Servei Local de Teleassistència Domiciliària

Foto : Presentació de les noves millores del Servei Local de Teleassistència Domiciliària

La Diputació de Girona va presentar ahir, a La Sitja de Fornells de la Selva, les noves millores del Servei Local de Teleassistència Domiciliària, un servei d’atenció preventiu i de proximitat, dirigit a persones en risc per diferents factors: edat, solitud, fragilitat o dependència. Per mitjà d’aquest servei es garanteix que les persones usuàries puguin ser ateses les 24 hores del dia de manera immediata.
Juntament amb les millores també es va presentar un dels dos nous vehicles  tot terreny amb els quals el Servei Local de Teleassistència cobrirà el territori gironí.
L’acte de presentació va comptar amb la participació de Joan Giraut, president de la Diputació de Girona; Xavier Soy, vicepresident segon; Imma Colom, diputada d’Acció Social; Mateu Parera, alcalde de Fornells de la Selva, i Sònia Gràcia, regidora de Benestar Social i Salut del municipi.

Entre les millores presentades destaca:

Implantació de la teleassistència avançada (especialment adreçada a persones més grans de 70 anys)
S’instal·laran dispositius de seguretat assignats específicament a les persones que els requereixin (detectors de caigudes, de mobilitat, de foc o fum, de gas, de monòxid de carboni...).

S’incorporen també altres recursos adaptats, com ara els polsadors URC, i es millora la tecnologia del terminal de teleassistència, que permet obtenir una informació més immediata de possibles actuacions de risc de les persones usuàries.

Teleassistència adaptada a persones amb necessitats específiques
Es duran a terme proves pilot d’atenció de persones amb discapacitats auditives i en situació d’aïllament rural, de teleassistència mòbil i de coordinació amb serveis sociosanitaris.

Unitat mòbil:
El Servei disposarà de dos vehicles tot terreny, ocupats per dos tècnics cada un. Els cotxes estan equipats amb material sanitari de primers auxilis, eines per fer petites reparacions i les claus custodiades de les llars.

Les funcions que desenvoluparan aquests vehicles es diferencien, d’una banda, segons si són prioritàries o secundàries, i, de l’altra, segons la gravetat de la situació:

La funció prioritària se centra a intervenir al domicili de la persona usuària en casos d’urgències sanitàries, socials i tècniques, i a col·laborar amb els cossos de seguretat davant de grans emergències i catàstrofes.

La funció secundària consisteix a fer seguiments personalitzats, que inclouen atendre les persones usuàries per lliurar-los medicaments, ajudar-les en la higiene puntual i en la nutrició, donar-los suport en casos d’extrema solitud, ansietat o depressió, i informar-les sobre la prevenció en situacions especials, com per exemple en casos de temperatures extremes.


Més de 5.000 usuaris

El Servei de Teleassistència està finançat i gestionat per la Diputació de Girona, els consells comarcals i els ajuntaments gironins. Aquest servei forma part de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya, i és un dels programes amb més implantació al territori. Es va iniciar l’any 2008 des de la secció d’Acció Social de la Diputació de Girona, i arriba a tots els municipis amb l’objectiu de promoure l’autonomia personal.

Dels 324 usuaris inicials l’abril del 2008, s’ha passat als més de 5.400 beneficiaris actuals, i durant tot aquest temps s’han atès unes 8.000 persones.

El nombre de peticions del servei continua pujant, i es preveu que a finals de 2013 els beneficiaris ja siguin més de 5.700.