Programa 2023-2024
Fitxa de l'activitat
Llista d'activitats > Fitxa de l'activitat
Títol:
Amb els peus a l'aigua! La riera Major de Viladrau, un ecosistema singular
Descripció breu:
Sortirem a la riera Major de Viladrau per descobrir amb l'experiència pròpia els elements vius d'aquest ecosistema. Observarem els arbres, els arbustos i les herbàcies del bosc de ribera, utilitzarem el mètode científic i analitzarem l'estat de la qualitat de l'aigua per mitjà de bioindicadors: cercarem, capturarem i classificarem macroinvertebrats. Es tracta d'un viatge científic i lúdic per la vida al voltant del riu.
Lloc o equipament:
Riera Major de Viladrau, al Parc Natural del Montseny.
Nivell educatiu:
Educació infantil: No
Educació primària: Si
Educació secundària: Si
Cicles formatius: Si
Cicle inicial: No
Cicle mitja: Si
Cicle superior: Si
Primer cicle ESO: Si
Segon cicle ESO: Si
Batxillerat: No
Durada:
3 h i 30 min
Preu/alumne original:
10.5 €
Preu/alumne amb subvenció aplicada
8 €
* La subvenció de la Diputació de Girona a les activitats seleccionades realitzades per escoles o instituts
de les comarques de Girona és de fins al 70 % del preu, un màxim de 2,50 €/alumne per a les activitats de matí,
1,50 €/alumne per a les activitats de tarda i 4 €/alumne per a activitats de dia sencer (matí i tarda).
Objectius:
1. Afavorir l'observació, la investigació, l'ús del mètode científic i l'objectivitat; 2. Conèixer la qualitat de l'aigua de la riera Major al seu pas per Viladrau; 3. Gaudir de la part lúdica del riu; 4. Fomentar l'anàlisi crítica; 5. Afavorir actituds de respecte per l'entorn.
Descripció de l'activitat:
10.30 h: arribada a Viladrau i esmorzar. 11 h: inici de l'activitat i distribució dels alumnes en grups, cadascun dels quals visitarà diferents punts de la riera Major de Viladrau. 11.05 h: «Què en sabem?», activitat que permet saber quins coneixements previs tenen els alumnes i compartir-los. En arribar a la riera, s'observaran els arbres, els arbustos i les herbes principals d'aquest ambient, així com les condicions del bosc de ribera. En petits grups, els alumnes prendran dades sobre la riera (amplada, profunditat i velocitat) per calcular-ne el cabal. Tot seguit, analitzaran la qualitat de l'aigua mitjançant bioindicadors: els macroinvertebrats. En capturaran, els posaran en safates amb aigua de la riera per observar-los amb deteniment i cura, i els classificaran amb l'ajuda d'unes fitxes per determinar l'estat en què es troba l'aigua.
13.30 h: «Què hem après?», activitat de reflexió final conjunta. 14 h: comiat.
Materials utilitzats:
Llapis, gomes, maquinetes, suports rígids, fulls de treball, fitxes de macroinvertebrats i de fauna de ribera, lupes, cordes, safates i desinfectant Virkon (per dur a terme l'activitat a la riera amb les mesures corresponents per no malmetre l'ecosistema).
Mecanismes d'avaluació:
Activitat «Què en sabem?»: primera presa de contacte amb el grup, observació directa de la seva implicació i participació. Activitat «Què hem après?»: valoració, anàlisi i conclusions. Full d'avaluació de l'activitat per a l'educador/a, el/la docent i l'alumnat.
Observacions:
1. Cal contactar telefònicament amb l'entitat per adaptar l'activitat a les necessitats del grup (treball previ i posterior, adaptació del nivell de les proves, etc.). Tot seguit, s'elabora un programa detallat de la jornada, que es fa arribar a l'escola perquè hi doni el vistiplau. La implicació i la participació dels docents durant l'activitat és clau per a la motivació dels alumnes, així com per poder aprofitar millor la informació per al treball posterior a l'escola. 2. Cal dur calçat d'aigua i una tovallola petita.