Page 79

camprodon

individual, fill de pare i mare, per pobre, per infeliç que sigui, pugui valer virtualment El pedagog Alexandre Calí va néixer a Campradon, d'on provenia la seva família. com tota la humanitat i com tot l'univers davant de Déu? Perquè si no és així, si hem de tornar a pensar en uns quants privilegiats, no valia pena viure. Matar no és cap solució; posats a matar, matem; i prou ciència i filosofia. Però no es tracta sinó de fer viure i salvar. La defensa sistemàtica de la vida de l'home, fonament i tradició de l'Església catòlica, no és tan sols una gran posició moral; és l'única posició legítima i sense absurditat". Alexandre Galí va deixar un llegat important en el camp de la pedagogia i les ciències de l'educació. Va plantejar el procés educacional no com la submissió del mestre a uns mètodes que en un moment determinat estessin de moda, sinó com l'aplicació d'unes tècniques concretes que estarien sempre al servei del desenvolupament de la personalitat de l'alumne. No es lligava a sistemes i posava en pràctica allò que, en cada cas, considerava més convenient. De fet, Galí va portar a terme els ideals característics de la burgesia catalana de l'època, d'esperit nacionalista i profundament catòlic. Va oferir un mètode nou, aconseguit amb un règim de llibertat i de confiança vers l'alumne. Deia sempre que l'objecte de l'educació no és el nen, sinó que és l'home. AI nen se li ha de donar confiança perquè adquireixi responsabilitat; amb la responsabilitat sabrà fer bon ús de la llibertat, que és la base de la vida. La llibertat és, en definitiva, el sentiment de responsabilitat. La relació entre el mestre i l'alumne, deia, s'ha de fonamentar en el respecte mutu i en la voluntat del professor per motivar el nen. D'aquesta manera, l'escola funcionarà com el que és, un instrument de la societat que, abans de res, actua com a organisme defensor dels drets infantils. L'obra d'Alexandre Galí es fonamentava en l'eficàcia, en la unificació escolar, en la coeducació amb nois i noies, i, sobretot, en la utilització de la llengua catalana com a expressió de l'amor a la terra i en la importància de la religió catòlica en l'educació. 77


camprodon
To see the actual publication please follow the link above