Page 71

la vall de bianya

pastoral efectuada a la parròquia de Santa Margarida de Bianya, l'automòbil adquirit pels Burch. Els primers registres municipals coneguts, de l'any 1927, constaten que d'autos n'hi havia aleshores només sis. Manuel Coromina, de la Canya, disposava d'un Studebaker; el secretari municipal Agustí Costa tenia un Ford; Paulí Nogareda, del Colomer, un Essen, i Josep M. Burch, de la pairalia de la Riba, en posseïa tres de cotxes, un dels quals era l'Hispano Suïssa que duia la matrícula G-91 . L'any següent, en la relació hi figura també Isidor Pujador, amb un Ford, i en 1929 ja consten donats d'alta Joan Corcoy Sala (a) Maroto, amb un camió Chevrolet de 20 HP i un Citroên de 1 O HP, i Joaquim Masdemont Trias, amb una motocicleta Lahoz de 9 HP. Quan esclatà la guerra, pel juliol de 1936, constaven inscrits vuit turismes i quatre camions, dos dels quals eren de Paulí Nogareda i els dos restants de Miquel Corcoy. Amb les requisicions, aquests automòbils passaren a tenir una utilització diversa; així, un dels camions de Miquel Corcoy va ser destinat a les Indústries Socialitzades d'Edificació i Fusta, de les Fonts de Begudà (Sant Joan les Fonts). La DKW que anava a nom de Carme Sala Vilarrasa va quedar a disposició de l'Ajuntament. Acabada la lluita civil, els immediats anys de postguerra foren també difícils per a l'expansió automobilística. Per això tornaren a ressorgir les tartanes com a mitjà de locomoció més corrent entre la pagesia. En 1949 hi havia quatre turismes o autos de luxe, que pertanyien a Manuela Corominas, Francesc Cererols i Pere Fartet, de la Canya, i Alfons Espona, i 6 camions, dels quals eren propietaris Miquel Corcoy, Patllari Puigverd, Francesc Canalias, Martí Adaben, Isidre Cardús i Esteve Ayats. L'any 1959, el nombre de cotxes era si fa no fa el mateix, però sí que s'havia produït un augment considerable del nombre de motocicletes. Són 38 les que paguen contribució, però hi ha alguns propietaris que en tenen Joaquim Burch i Vemós i la seva esposa Remei Sitjar i Llopis. La plaça de I'Hostalnou va ser dedicada a ell, l'any !909. El primer automòbil que arribà a Bianya "EL viemes de la pasada semana, los vecinos de Biaña se vieron agradablemente s01prendidos por la visita de los señores Condes de Belloch, que arrostrando todo peligro, af1·avesaron en s u automóvil todo el valle, hasta la Coromina, s in el menor contratiempo, a pesar de las estrechuras del camino de Cuní por La Caña y del pésimo rocatal y ribera de Esperanza. Felicitamos ó esos ilustres héroes. por haber sido los primeros en ostentar por la comarca de Biaña, los adelantos de La moderna civilizacion" El Deber. núm. 607. Olot, 8 d'agost dc 1908. . més d'una. Totes són de marques prou conegudes llavors i ara, com Vespa, Derby, Montesa, Ossa, Rieju i Guzzi. Amb el desenvolupament econòmic dels anys seixanta i setanta, el nombre de turismes va créixer, com arreu, espectacularment, però minvà el de les motocicletes. L'any 1993, segons el padró municipal, a la Vall de Bianya hi havia 782 vehicles, dels quals 507 eren turismes, 105 camions, un tractor de menys de 16 HP, 4 remolcs, 116 ciclomotors i 49 motocicletes. 69


la vall de bianya
To see the actual publication please follow the link above