Page 58

Sant Llorenc de la Muga

Sembla que la via natural de comunicació per arribar a Sant Llorenç de la Muga des de la plana de l'Empordà hauria d'ésser, evidentment, la pròpia vall del riu la Muga: per Pont de Molins, les Escaules, Boadella, Darnius i Sant Llorenç. Tanmateix, el riu passa per alguns punts difícils, com els revolts de Muga Torta, on el pas és estret i les repetides avingudes del riu espatllaven els camins -avui dia es troba sota les aigües del pantà-. Al segle XVIII, Francisco de Zamora en el seu viatge a l'Empordà seguí, en part, aquest itinerari però en sentit invers: de Sant Martí Sasserra anà a Lliurona, Albanyà i Sant Llorenç, d'on seguí aigües avall cap a la foneria de Sant Sebastià, Darnius, Agullana i la Jonquera. Però la via principal de comunicació ha estat de sempre el camí de Figueres per Llers i Terrades, que l'any 1849 era considerat "camí veïnal de primer ordre." En un programa de la festa major de 1929 es fa el següent comentari: "Fa cosa d'uns vint-i-vuit anys, un camí de mala mort, reminiscència del temps medieval, aconduïa de Terrades a Albanyà. El progrés rodat era lluny d'aquesta contrada. No l'albirava ningú el miracle realitzador. Fou l'home, Don Albert Camps (A.C.S.) qui aconseguí a Madrid, després d'assídues gestions, la subhasta de la carretera. Però el càlcul tècnic resultà baix, i la quantitat s'esgotà, cap a la vora de Palau. Don Albert la féu augmentar i la carretera es féu fins Albanyà. A 333.000 pessetes ascendia el cost de la millora. Fet El pont nou, construn per donar pas a la nova carretera de Figueres a Albanyà, inaugurada l'any 1905. significatiu que ens plau evocar". Apuntem, només, que segons el diari de sessions de les Corts del8 de març de 1895 Albert Camps exposà: "todos los que conocen la topografía de la provincia de Gerona comprenderan que esta carretera se impone para dar sa/ida a los productos agrícola s de aquellos pueblos, que hoy no pueden ser exportados a ningún punto por falta de vías de comunicación." La construcció de la nova carretera no estigué lliure de conflictes. Així, l'any 1907 i per raó d'uns problemes entre l'empresa constructora i la Diputació, "la carretera nueva estaba cerrada con una cadena de hierro la cua/ se quitaba


Sant Llorenc de la Muga
To see the actual publication please follow the link above