Page 45

Lloret de mar

tot matricular-los a l'estranger, per estalviar despeses de drets. Més tard ja va imposar-se la navegació a vapor. El capità Silvestre Parés i Moré. Els vells patrons lloretencs havien vist com els seus fi lls estudiaven de pilot a les escoles nàutiques de Barcelona (creada el1769), Arenys (1779), Masnou, Vilassar, Blanes ... A I"'Estudi de Pilots d'Arenys" hi estudiaren 92 lloretencs. Els vaixells empraven quatre o cinc mesos per a anar a l'Havana i tornar. Si anaven a Montevideo, el viatge durava gairebé mig any. Els llocs freqüentats, doncs, eren, sobretot, l'àrea del Mar del Plata i la del Mar de les Antilles i del Golf de Mèxic. Alguns, però, anaven fins i tot a l'Amèrica del Nord i a la costa de Xile i a Filipines. El negoci consistia a exportar vins, oli, teixits, espardenyes, obra, sal, sabó, farina, fideus, cebes, alls i altres mercaderies i en importar cotó, fustes nobles, pells, sucre, tabac, cafè, rom, petroli, "tasajo" (carn salada i assecada), etc. No s'ha d'oblidar, tampoc, el comerç negrer. Molts lloretencs participaven en el negoci que suposava cada viatge i posaven diners per a la construcció del vaixell -interessaven " en la fusta"o per a l'adquisició de la El capità P. Pujol i Conill. El capità Jaume Garriga i Teixidor. mercaderia -participacions anomenades "motes". Un capità de vaixell no era pas, doncs, un mer transportista, sinó un especulador que intentava treure el major benefici que podia de la càrrega que portava. Alguns dels capitans d'aquells velers vuitcentistes han passat a formar part de la història local. Entre els més famosos o coneguts podem esmentar Agustí Domènech, Silvestre Parés, Pau Domènech i Conill, Josep Esqueu, Agustí Conill i Sala, Joan Bta. Mataró, Agustí Vilà i Conill, Antoni Vilà Balmanya, Josep Macià i Mataró, etc. 43


Lloret de mar
To see the actual publication please follow the link above